CSR Intézkedések adatbázis



Cím:  18 Igen kampány
Vállalat:  Borsodi Sörgyár Zrt.
Alcím:  A vállalat elkötelezettségének bemutatása a partnerek felé arról, hogy termékeit kizárólag a felnőtt lakosságnak szánja: „A sör a felnőttek itala.” 
Probléma:  A Borsodi Sörgyár Zrt. tulajdonosa az AB-InBev, mely a világ legnagyobb sörgyártó vállalata. Célja, hogy a legnagyobból a világ legjobbjává váljon. (Best beer company in a better world.) Ebben a kampányban a Borsodi Sörgyár szeretné hangsúlyozni, hogy termékeit kizárólag a felnőtt lakosságnak szánja, még ha ez az elsőszámú üzleti érdekét, a volumennövekedést nem is szolgálja. Létezik törvényi szabályozás a problémára, de fontos kihangsúlyozni a partnerek felé, hogy a Vállalat minden partnerétől elvárja ennek a szabályozásnak a követését, és ő maga önkorlátozást vállal ennek érdekében. 
Megoldás:  A kampány egyik fő irányelve volt, hogy ne egy újabb tiltásként jelenjen meg. Ezért azokra a dogokra fókuszált, amelyeket az ember csak 18 éves koruk után tehetnek meg, köztük említve a sörfogyasztást. A kampány alatt mindvégig azokat céloztuk, akik igazán tehetnek a fiatalok alkoholfogyasztása ellen: a pultosokat, pincéreket és a szülőket (18 éven aluliakhoz a vállalat nem szólhat).

1. A Hoventa szakmai kiállításon mutattuk be a kampányt, melynek első lépéseként kérdőív kitöltésével próbáltuk az érintettektől (vendéglátásban dolgozók) megtudni a kialakult gyakorlatot: kiszolgálnak-e fiatalkorúakat. Ebből kiderült, hogy igen, és sokszor a kialakult helyzetet is nehezen kezelik.

2. Második lépésként a család felnőtt tagjai (szülők) számára összeállítottunk egy füzetet „Beszéljünk velük róla” címmel, melyben egy gyermekklinikai szakpszichológus tanácsainak segítségével mutattuk be, hogyan beszéljenek a szülők gyermekeikkel az alkoholfogyasztás hatásairól. A kiadvány a Nők Lapja mellékleteként jelent meg.

3. A célcsoport másik felének elérésére felmértük a pubokban és sörözőkben leggyakrabban előforduló helyzeteket, melyekben fiatalkorúak szeretnének alkoholt vásárolni. A vendéglátásban dolgozók konfliktuskezelésének fejlesztéséhez összeállítottunk egy tájékoztató anyagot, melyben a leggyakoribb szituációk és azok leghatásosabb megoldásának bemutatásával kívánunk segíteni nekik. A füzet mellé összeállítottunk egy hasznos tárgyakból álló csomagot, melynek elemei emlékeztetik a pincéreket a mindennapokban a fő mondanivalóra: „A sör a felnőttek itala”. A csomag tartalma: logózott pincérbicska, pincér kötény és egy tájékoztató tábla, mely a vendégek figyelmét is felhívja, hogy az adott helyen valóban nem szolgálnak ki 18 éven aluliakat alkoholos itallal. Ezek a csomagok az értékesítési munkatársakon keresztül jutnak majd el a partnerekhez, így válnak ők a kampány, és az abban kifejezett vállalati elkötelezettség nagyköveteivé.

A kampány elemeit beépítettük a vállalaton belüli kommunikációba is, így például a kampány logója és üzenete rákerült az összes dolgozó naptárjára, hogy mindig szem előtt tartsák; a kampány egyes lépéseiről folyamatos tájékoztatást kapnak a munkatársak. A kampány a tervek szerint 2009-ben további aktivitásokkal bővül. 
Együttműködés:   
Nehézségek:  – A szülők nem tudják, hogyan beszéljenek gyerekeikkel az alkoholról.
– A pubok tulajdonosait sem egyszerű meggyőzni, hogy valóban ne adjanak el alkoholos italt fiatalkorúaknak, hiszen ez ellentétes alapvető üzleti érdekükkel. 
Elért előnyök:  A kampány során elértünk 106 000 családot a szülői füzettel. 300 pubba mi magunk juttattuk el az ajándékcsomagot és a vendéglátósoknak szóló füzetet. Valamint a legnépszerűbb vendéglátós szakmai lapon keresztül további 17 000 emberhez jutattuk el a felelős gondolkodás füzetét. 
Téma:  termékfelelősség 
Iparág:  élelmiszeripar 
Megvalósítás helye:  Budapest 
Megvalósítás ideje:  2008-2009 
Bővebb információ:  http://borsodisorgyar.hu/index.php?id=49 
Kontaktszemély:  Dr. Stefánkovits Ildikó
jogi és kommunikációs igazgató
ildiko.stefankovits[kukac]inbev.com
+36 1 778 6000