Fantasztikus ötletek vására

Fantasztikus ötletek vására

Márta Irén (Holcim Hungária) személyes élménybeszámolója a 2007 novemberi, brüsszeli CSR MarketPlace-ről

 

Nem tudom, ki hogy van vele, de én imádok szombatonként a piacon hosszan bóklászni, belemerülni az évszakonként változó kínálat forgatagába. Különösen izgalmas ez külföldön, ahol időnként soha nem látott zöldségek, gyümölcsök, fűszerek színes sokasága ragad magával.

Álmomban sem gondoltam volna azonban, hogy a Brüsszelben megrendezett CSR MarketPlace messze felülmúlja kedvenc szombati szórakozásomat. A CSR Europe rendezvényére a jelentkezést már jóval az időpont előtt le kellett zárják, mert a gyönyörű, korábbi raktárépületből kialakított kiállítócsarnok befogadóképessége gyorsan kicsinek bizonyult.

De mi is ez a CSR MarketPlace?

Egy fantasztikus ötlet profi megvalósításban. Ennek eredményeként már harmadik alkalommal válogathattak kedvükre a látogatók a kiállító cégek sikeres CSR esettanulmányaiból, építhettek ki kapcsolatot, oszthatták meg sikereiket, kudarcaikat CSR szakemberekkel, alakíthattak ki együttműködést számtalan civilszervezettel.

Mi volt ebben a kivételes?

Bizony nehéz felsorolni. Először is telitalálat volt a helyválasztás, az új funkcióval ellátott régi épület, melyben az igazi piacok hangulatának megfelelően egzotikus fűszerek illata bódította el vagy éppen inspirálta az érkezőket. A közel 100 kiállító részére egyszerű megjelenésű, de teljes technikával (kivetítő, számítógép, stb...) ellátott területet biztosítottak, ahol az előzetes válogatás során innovatívnak és könnyen adaptálhatónak bizonyult CSR gyakorlatokat mutathatták be a cégek. A kapcsolatfelvétel, „vásárlás" megkönnyítése érdekében 11 téma köré csoportosították az esettanulmányokat és a standokat: üzleti kapcsolatok, környezetvédelem, esélyegyenlőség és sokszínűség, egészség és biztonság, innováció, vezetés-irányítás, érintett felek bevonása, átláthatóság és kommunikáció, szakértelem és készségfejlesztés, CSR irányvonal, üzleti partnerség.

Színes, hangos forgatag

A cégek szabályos versenyt folytattak a látogatókért, így aztán volt, aki saját készítésű süteménnyel, vásári kikiáltókat megszégyenítő rigmusokkal, burleszkfilm vetítésével igyekezett magára vonni a figyelmet. A kiállítási helyek pillanatok alatt megteltek lelkesen beszélgető, gesztikuláló szakemberekkel. A „laboratóriumokban" pedig egy-egy feladat megoldása köré szerveződött csapatok dolgoztak ki CSR stratégiákat. A szervezők is kitettek magukért, a CSR gyakorlatokat egy kiadványban, mint egy receptgyűjteményt adták a látogatók kezébe. Az egyes receptek azonban nem csak a probléma megfogalmazását és annak megoldását tartalmazták, hanem a nehézségek és eredmények részletes, gyakran számszerű leírását is. A résztvevők szavazatai alapján a nap végén a legjobb „receptek" tulajdonosai és stratégiák kidolgozói is díjat kaptak.

Szinte hihetetlen, de mégsem lehetetlen

Számomra az egyik bank „receptje" a legeredetibb. Ők a partnereik kezébe adják a döntést, hogy milyen CSR célra fordítsa a pénzintézet a megtermelt haszon adott százalékát. Minden egyes partner minden év végén kimutatást kap arról, hogy az együttműködés mennyi hasznot eredményezett abban az évben a banknak. A levélhez mellékelt listából a partnercég választhatja ki a támogatandó CSR tevékenységet. Véleményem szerint ez a bevonás az átláthatóság egy rendkívüli példája.

Összefoglalva a CSR MarketPlace egy nagyon eredeti és rendkívül eredményes kezdeményezés, mely játékos, élvezetes formában összegzi az adott időszak CSR eredményeit és teremt platformot a CSR kultúra hatékony fejlesztéséhez.

Vajon Magyarországról hány cég jelenhet meg a következő MarketPlace-en?

Márta Irén / Holcim Hungária