Valóban Felelős Vállalat adatbázis



Vállalat:  Bakosfa Kft.
Cím:  A felelős gondolkozás nemcsak a nagyok kiváltsága
A vállalat missziója és víziója:  Hiszünk abban, hogy hosszútávon csak úgy maradhatunk sikeresek, ha az elért profit mellett értéket is tudunk teremteni, mind fogyasztóink, mind alkalmazottaink számára.
Olyan értékteremtésen dolgozunk, mely nehezen másolható, vagy imitálható, így cégünket kevésbé befolyásolják a multinalcionális áruházláncok.
 
Szállítás:  Szektorunkban országos szintűnek mondható a szállítási távolság. Cégünk javarészt budapesti, illetve Pest megyei beszállítókkal áll kapcsolatban. A teljes beszállítói listát átnézve, a következő eredményre jutottunk: 8-10 Budai beszállító (5-10 km távolságra), 5-7 pesti beszállító (15-20 km távolságra), 6-8 Pest megyei beszállító (5-20 km távolságra) és mindössze egy országos beszállító partnerünk van, Ők 200 km távolságra vannak tőlünk.

Az utóbbi egy évben 2 beszállítót cserélt a cég kerületen belüli beszállítóra, és üzleti viszonyt alakított ki a Dunavitex nagykereskedő céggel, mely 500 méterre helyezkedik el cégünktől. Közel versenyképes árakat várunk el. Kis árkülönbség esetén a megspórolt távolság és idő kiegyenlíti a differenciát.

Folyamatosan figyelembe vesszük a szállítási szempontot a beszerzések során. Nyitott szemmel járunk, így felfigyelünk az új beszállítók ajánlataira. Nincsenek örökölt pozíciók a beszállítás területén, így ha egy közeli cég megközelítően azonos áron tud egy terméket ajánlani, tőle fogjuk beszerezni. Ezzel nem csak a környezet terhelését csökkentjük, hanem erősítjük az u.n. lokál patriotizmust, azaz igyekszünk a környezetünkben lévő cégeket helyzetbe hozni és bízunk abban, hogy egyszer Ők is helyzetbe hoznak minket. Cégünknél központi beszerzést alkalmazunk, azaz minden áru a budafoki telephelyünkre érkezik be, ahonnan továbbosztjuk üzleteink között.

Az 5 céges gépjármű rendszeres szervizelése és vizsgáztatása kerületen belül megoldott. A céges autók mozgását egy ember koordinálja, és értesíti a dolgozókat az útvonalról, hogy az egyes részlegek a kiszállításaikat/megrendeléseiket összehangolhassák a kocsi mozgásával. GPS rendszert egyelőre nem használunk.
 
Igazságosság:  Szektoron belül a „konkurens” kkv-kal jó kapcsolatot ápolunk. Nyitottak vagyunk egymás felé, megosztjuk egymással sikereinket, illetve problémáinkat, tapasztalatokat cserélünk. Tulajdonképpen nem tartjuk egymást konkurenciának, hiszen más területi nagyságon, egymáshoz nem túl közel, más termékkörök és szolgáltatások előtérbe helyezésével folytatjuk tevékenységünket.
A multinacionális áruházláncokkal jellemzően semmilyen kapcsolatunk nincs, igyekszünk tanulni tőlük és ellesni amit lehet.

Nem gyártunk, vagy árulunk semmit, ami károsítaná az egészséget, vagy rontaná egyes családok életszínvonalát, vagy egymáshoz fűződő kapcsolataikat. Véleményünk szerint a barkácsolás a XXI század sportja lehet, tekintettel a nehéz gazdasági helyzetre és a könnyen elérhető információknak, bemutató, oktatóanyagoknak. Mindamellett, hogy pénztárcabarát alternatívát nyújtunk az embereknek, mindenki örömét lelheti az alkotás élményében.

Lapszabászatunkon optimalizáló program irányítja a táblák méretezését, így biztosítva, hogy minél kevesebb hulladék anyag keletkezzen. A keletkezett hulladékból igyekszünk kisebb gyártási műveleteket még elvégezni (kisbútor, lécek…). Az így sem hasznosítható faanyagot forgáccsá aprítjuk, melyet eladásra kínálunk. Az el nem adott forgácsot pedig eltüzeljük, mely biztosítja az 5000 nm-es épületünk egész évi fűtését. Gázt nem használunk, faipari gépeink viszont természetesen árammal üzemelnek.

A válság idején a cég célja a munkaerő-megtartás és stabil foglalkoztatás. Ezt a célt eddig sikeresen teljesítettük, hiszen egy alkalmazottunktól sem kellett megválnunk. A 48 fő közül 5 fő több mint 20 éve, 14 fő több mint 10 éve, 25 fő több mint 5 éve dolgozik a cégnél.
A dolgozók a Problémaláda fórumán keresztül jelezhetik a munkahelyi hiányosságokat, ill. tehetik meg javaslataikat a tulajdonos felé. Etikai ügyekben a kijelölt céges ombudsmanhoz fordulhatnak, aki anoním módon továbbítja a problémát az illetékes vezető felé.
Minden dolgozót felköszönti a tulajdonos a születésnapján. A törzsgárda tagjainak közös reggeli/ebédfőzéssel kedveskedik. Aki betöltötte az 5 éves munkaviszonyt a cégnél, a munkakörülményeit komfortosabbá tevő ajándékot kérhet (bakancs, gyógycipő, szemüveg). Üzemünkben étkezde működik, ahova minden nap frissen főzött, meleg étel érkezik, mely költségének 50%-át cégünk támogatja. A háromfogásos ebédhez, így mindenki 400 Ft-ért juthat hozzá.
A cégnél 39% a 45 éven felüliek, és 35% a női dolgozók aránya. 4fő részmunkaidős, 2 fő értelmi fogyatékos, 1 fő gyesről visszatérő és 3fő nyugdíjas, akik visszalátogatnak hozzánk egy-egy céges rendezvény alkalmával.

Munkaügyi pert a 24 év alatt nem indítottak a céggel szemben.
 
Ökonomizmus:  Az elmúlt években több barkácsbolt zárhatta be ajtóit, ami látszólag kedvező lehet nekünk, üzlettulajdonosoknak, hiszen egy kicsivel nagyobb szelet juthat így a tortából, azonban jól tudjuk, hogy csak idő kérdése, és a nagyobb, erősebb barkácsboltok sem tudnak versenyképesek maradni a hihetetlen tőkével, és szervezettséggel szemben. A magyar barkácspiac bő felét a multinacionális vállalatok uralják. Ez az arány a nyugati országokban mintegy 90%, tehát a kisebb családi üzletek, boltok lassan kiszorultak a piacról. Sajnos ez a tendencia figyelhető meg hazánkban is, az áruházláncok intenzív terjeszkedése és egymással való versengése kiszorítja a hagyományos barkácsboltokat a piacról. Az is megfigyelhető, hogy míg külföldön számos barkácslánc alakult, hazánkban nem indult meg eddig ilyen folyamat.

Ezen megfontolásból hoztuk létre az Ezermester Magyar Barkács Kft-t., mely célja a magyar barkácspiacon működő üzletek együttműködésének kialakítása és fejlesztése. A láncolat kialakításában minden magyar érzésű barkácstulajdonosnak felelőssége van. A mi feladatunk a saját piacunkat védeni és kötelességünk a hazai termelőket és gyártókat képviselni. Őrizni és megvédeni értékeinket, az előnyeinket felhasználva megnyerni a vásárlókat (szakértelem, közelség, személyes kapcsolattartás, egyéni igények kiszolgálása, több minőségű áruválaszték, gyors reakció...)

A társulás 2011 óta franchise alapokon nyugszik, jelenleg 18 üzlet alkotja.
 
Méret:  A vállalkozás 2011-ben 25 éves, a kezdeti egyszemélyes cég ma már 48 dolgozót foglalkoztat, és ezzel elérte a kezelhetőségének maximumát. 2001-ben Budafokon cégközpontot alakított, azóta nem bővült. A családi vállalkozás jellegéből adódóan nem engedheti meg magának, hogy több telephelyet nyisson, illetve nem érezzük azt, hogy új telephelyek nyitásával hatékonyabban tudnánk működni. A cél az üzleteket közvetlen környezetükben átalakítani, korszerűsíteni, hogy új termékkörök, szolgáltatások válhassanak elérhetővé a vásárlók számára. Minden üzletünkben törekszünk a fa és fém termékkör együttes értékesítésére, jelenleg az egyik üzletünket készítjük föl erre.

A saját cég további terjeszkedése helyett a többi barkácsbolt tulajdonossal történő összefogásban rejlik a jövő és a hálózatszerű kooperációban a fejlődés lehetősége, illetve abban, hogy ami jelenleg van azt jobban, hatékonyabban használjuk.

Cégünk bruttó árbevételei:
2005: 407 MFT
2006: 448 MFT
2007: 473 MFT
2008: 451 MFT
2009: 450 MFT
2010: 420 MFT
 
Termék:  Cégünket a barkácsolók mekkájának tartjuk, mivel amellett, hogy minden szükséges anyag beszerezhető nálunk, különböző szolgáltatásokat is nyújtunk, így valóban sokrétű igényt tudunk kielégíteni. Az asztalosok vegyes szerkezetű munkákkal szolgálják ki a megrendelők igényeit. Napi használatú tárgyakat, berendezéseket gyártunk, melyekre mindenkinek szüksége van a magánéletben és az iparban egyaránt. Az újonnan gyártott bútorokra, zárrendszerekre 1 ill. 2 év garanciát vállal cégünk, a cél a tartós használati tárgyak létrehozása, a vevő pénztárcájához mérten. Egy jól elkészített bútor hosszú évtizedekig szolgálja gazdáját, így valóban értéket teremtünk, szemben az olcsó, előre csomagolt és saját kezűleg összerakható „instant” bútorokkal, melyeket pár éven belül cserélni kell. Az új megrendelések mellett karbantartási munkákat is végzünk. Az asztalosok rendszeresen végeznek javító munkákat, ahol a profit elenyésző a mesterember munkadíjához képest, mégis egy értékes bútort érdemes megmenteni, hiszen emberöltőkön keresztül szolgálhatnak.
A barkácsüzletek vállalnak zárjavítást, zárkódolást, ami a zárbetétek élettartamát további évekkel növeli.
A lapszabászaton, ahol hozott anyagot is méretre vágunk jellemzően faforgácslapokkal dolgozunk, melyek újrahasznosított fából készülnek.
Az üzletek áruválasztékában környezetbarát termékek is megtalálhatók (festékek, pácok, lakkok), megadva ezzel a vásárlóknak a választás lehetőségét.

Mivel valóban úgy gondoljuk, hogy napi használatú, szükséges tárgyakat, berendezéseket gyártunk, ezzel értéket teremtve, saját termékeinket és szolgáltatásainkat a skála elejére 5-15 értékűre becsüljük.
 
Területi innováció: 
Történetek:  Nagy elismerés számomra, hogy cégem sok alkalmazottja több mint 10 éve erősíti csapatunkat. Úgy érzem az a legjobb, ha ezeket a törzsgárdákat saját fegyveremként, szövetségesemmé fordítom. Így a tőlük elvárt magatartás az alulról történő folyamatos információáradat, hasznos javaslatok, észrevételek sokasága, ami könnyebbé teszi a vezetést a vezér számára, és így kölcsönösen egy csoport jelöli ki a helyes irányt: segít megválasztani a megfelelő méretet és segít képviselni a megfelelő terméket. A szövetségesek a tulajdonosnak a kétirányú információs csatornái, így nemcsak fölfelé, hanem lefelé is kommunikálódik az információ. Cégemnél tudomásul vette mindenki, hogy mindazok a képességek, amik erre a gazdasági szintre emeltek ahol most vagyunk, már nem alkalmasak arra, hogy ott is maradjunk. Ami tegnap működött egy-egy részlegen, az ma már változtatást igényel. A XXI. század vállalkozójának ma a rugalmasságnak kell a legfontosabb erényének lennie. Ez nemcsak a vezetőkre, hanem az alkalmazottakra is vonatkozik. Elmondhatom, hogy minden alkalmazottam szabadon irányítható alkalmanként más-más feladatkörre is, ha a helyzet úgy kívánja. Látják és megértik ennek szükségszerűségét, rugalmasságuknak köszönhetően cégünk gyorsabban képes reagálni a napi kihívásokra. 
Adatok: 
Nehézségek:  A vevő és a megrendelő még soha nem rendelkezett ennyi információval, mint napjainkban. Mint ismeretes, az internet világa az árakat behozza a lakásunkba, föltárja előttünk az azonos termékeket, szolgáltatásokat nyújtó vállalatokat. Ez nagy mértékben erősíti a versenyhelyzetet, ami egyértelműen a vásárlónak kedvez. Egy vevőért soha nem kellett annyit harcolni, mint amennyit kell napjainkban. Faipari vállalkozásommal ma már nemcsak a helyi konkurenciával, hanem Európával és az egész világgal harcolok kollégáimmal. Ez túlzásnak tűnhet, azonban naponta kerül kezünkbe taiwani, koreai, kínai, mexikói termék, az európai barkácsláncolatok térnyerése nap mint nap érezteti hatását üzleteinkben, megrendeléseinkben, befolyásolják árképzési politikánkat.
Ami valódi nehézséget okoz, az az idő és az információ. Időnek kell eltelnie, hogy a rendkívül árérzékeny fogyasztó, az áron kívül egyébb szempontokat is figyelembe vegyen választásánál (milyen cégtől vásárol, honnan származik a termék, környezetbarát-e...). Természetesen az idő magától nem oldja meg ezt, szükséges a megfelelő információ megfelelő módon történő kommunikálása, mely leginkább a különböző médiumokon keresztül, kampányok formájában képzelhető el. Föl kell ébreszteni az emberek fejében a felelős gondolkozást és ha Ők mint felelős fogyasztók, felelősen választanak, a vállalatoknak kimondottan érdekük lesz felelősen viselkedni.
 
Elért előnyök:  Lojális munkatársak és beszállítók, a vásárlók számára megbízható, elérhető cég és vezetés.
A felelős vállalati filozófia mindenképpen előremutató. Egyre nagyobb figyelmet kap, és ha tudatosul a fogyasztókban is a felelős gondolkozás mindenképpen előnyben lesznek azok a cégek, akik nem hirtelen, kényszerből adaptálják ezt a nézetet, hanem évek alatt, fokozatosan építették be filozófiájukba, megértve annak lényegét és szükségszerűségét.
 
Helyem a "kisvilágban":  Bútorbörze, csere-bere vásárok szervezése piacszerűen minden hónapban más városokban. Tanyavilágot teherautóval járni és összegyűjteni a használaton kívüli, megunt bútorokat, helyettük más bútorokat felajánlani cserére.

Bútor újrafelhasználás, ötletpályázat hirdetése, ahová bútorokat lehet benevezni, és az adott bútorokra ötleteket adni, hogy hogyan lehet őket új funkcióban használni. (pl. asztalból polcos szekrény, varróasztalból étkezőasztal…)

„Régiből újat” foglalkozások szervezése közösségi házakban, ahol a lakosság egy héten keresztül szépítheti a begyűjtött bútorokat (újracsiszolás, festés, kárpitozás…) fantáziája és képessége szerint a hivatalok, közterületek számára.

Érdekes és hasznos lehet a műhely használatba adás, azaz az emberek akár hozott anyagból, akár nálunk vásároltból összeállíthatnák bútoraikat a mi műhelyünkben, a mi szerszámainkkal és gépeinkkel. Minden műhelyt szakember vezetne, akitől szakmai segítség kaphatnának a barkácsolók. Egy kicsit olyan lenne ez, mint a mai copy general-ok, ahol az ember az egyszerűbb folyamatokban kiszolgálhatja magát, de ha úgy szeretné meg is csinálják helyette.
 
Megvalósítás helye:  Budapest 
Megvalósítás ideje: 
Vonatkozó honlap:  http:\\www.bakosfa.hu 
Megoldás megvalósítója:  Bakos Miklós
tulajdonos
+36 30 949 6443
info[kukac]bakossecurity.hu