Valóban Felelős Vállalat adatbázis



Vállalat:  Bio-Drog-Berta Kft.
Cím:  Globalizáció sújtotta vidék megmentett portái, házai, utcái, faluvégei, falvai a Berta család cég- és életminőségépítő modelljének tükrében.
A vállalat missziója és víziója:  Terülj, terülj, bioasztalkák, Magyarország! Ahány település, annyi hungarikum! 
Szállítás:  A zöldség-, fűszer-, gyümölcs- és gyógynövénytermesztés és -feldolgozás vertikumán belüli szállítási távolság átlagban 150 km feletti az ágazatban. Vállalkozásunk mindezt Fajsz település közigazgatási határain belül abszolválja. Csupán a feldolgozott termék konfekcionálásához szükséges csomagolóanyagok származnak 25-50 km-es távolságból, de ez a termelési érték 1%-án jóval belüli tételrész.
A szállítási távolság az elmúlt 5 ében két feldolgozási relációnál is lenullázódott, hisz a sárgarépa- és paradicsomvelő előállítására saját fejlesztésű technológiát üzemeltünk be, ezáltal a 80 km-re működő szolgáltatót kiiktathattuk, míg olajos magvaink préselését is haza telepíthettük a 35 km-re szolgáltatótól ez irányú fejlesztésünk eredményeként.
Meghatározó, hogy beszállítóink, vagyis a termelőink vállaljanak munkát a nyerstermék feldolgozási és csomagolási feladataiban is, ezzel is megismerve a termőföldtől az asztalig tartó terméképülési folyamat elvárásait. Egyértelmű előnyt élvez az adott termék-minőség relációkban a közeliség, így válhatott beszállítónkká egy soltvadkerti műanyag göngyölegeket gyártó vállalat a szárítóiparokat ellátó szegedi céggel szemben. Mivel az input – és kevésbé az output – a mi kompetenciánk, ezért nincs rendszerünk a szállítási teljesítmény nyomon követésére.
 
Igazságosság:  Iskolateremtők lévén, eddigi történetünk másról sem szólt, mint példát mutatni, és üdvözölni a követőket, még akkor is, ha a profilazonosság konkurenciát jelenthet. Vállalat- és gazdaságfejlesztésünk folyamata rendkívül sok K+F tevékenységen alapszik, s ezekből is a legfontosabb termékeinket szabadalmi oltalommal védettük le. Az oltalmi jog biztosította lehetőséggel mégsem éltünk versenytársaink ellenében, mert elvünk egyrészt az, hogy mindenhol és mindenkinek kell, hogy legyen hely a nap alatt, másrészt további helyi programokat, jövőképet lehetetlenítenénk el jogbitorlási eljárások kezdeményezésével. A társadalmi igazságosság már a „vadkapitalizmus, ügyeskedések, gátlástalanságok” szertelensége időszakában is életérzés volt a családunknál, hiszen a falvakban dívó földszerzés és adósságmegváltó ügyeskedések helyett kiskertenként verbuváltuk a magukra hagyott volt tsz-tagokat együtt gazdálkodásra. Az integrációban mindent mi vállaltunk, ami a piacgazdaságban kockázati elem lehetett, az integráltak földjükkel és szorgalmukkal adtak keretet az immár 23 éve működő kalákának.
Csak az adott szó, s a becsület erejével is lehet – bármily hihetetlennek tűnik – ma Magyarországon közösséget fenntartani. A 44 integrált családból mára már utódlás nélkül 21 család kihalt, viszont az utódlásos családok átvették a néhaiak programjait is. Vállalkozásunk gyakorlógazdasága a fogyatékkal élő felnőtt agrárszakképző oktatási programoknak is. Jelenleg a Szekszárd Kék Madár Alapítvánnyal együttműködve képzünk, foglalkoztatunk 15 kertészjelöltet. Munkaügyi pernek nem volt érintettje vállalkozásunk.
 
Ökonomizmus:  Az integrált 44 család immár 23 éve biztosított arról, hogy ha bármilyen ökológiai-technológiai
vis maior esetén élelmiszer-relációba nem delegálható a terméke, a vállalkozás szerződött áron megvásárolja azt, s a vállalkozás kockázata, hogy képes-e nem humáneledel vagy bármilyen ad hoc konstrukcióban értéket menteni. Minden K+F program, minden fejlesztés azt a célt szolgálta, hogy az a termék formálódhasson a mezőn termelt alapanyagokból, amely a legnagyobb hozzáadott értéket képes integrálni s a piaccal elismertetni. Így a vegetációs szezonon kívül is tudtak a termelők bevételt realizálni, és termékfejlesztési protokollokat elsajátítani. Homoktövis cserje metszésénél a lemetszett gallyakat összegyűjtjük, napszárítós felületeken megszárítjuk, teafűméretre vagdaljuk, s teagyártóknak értékesítjük. A piros fűszerpaprika-őrleménynek már nem alkalmas, zöld, még éretlen terméseket is kézzel leszüreteljük, napágasokon legalább 6 hétig utóérleljük, pirosítjuk, annyira, hogy festő pirosság ugyan nem alakul ki bennük, de hús- és tejtermékekben már színes paprikát, s ízben-aromában pedig teljességet nyújt az így szárított és granulált termék.
Ezzel az újítással 30% többlettermés-árbevételt, s a minőségjavító folyamatokkal minimum 1,5 hónap többletfoglalkoztatást biztosítunk termelőinknek. Ezen termékalapot nem utaztatjuk a potenciális beszállítóktól, pl. a Jászságból, hanem rengeteg újítással új felhasználói piacokat indukáltunk a szakmának értéktelen zöld termés számára is.
 
Méret:  A Berta család első céggyermeke a Berta Bt. volt 1990-ben. A pályázatban tárgyalt BDB Kft. folyamatosan a termelt növények feldolgozására profilírozódik az 1995. évi alapítása óta.
2000-ig csak a zöldségszárítás volt az egyetlen tartósítási módozat. Ekkor aktiváltuk gyümölcs és további zöldségtartósítási módozatként a konzervüzemet, s jégkármentésre létesítettünk lepárlótechnológiát is. 2011-ben tovább bővült az alternatíva, hiszen a hidegpréses olajüzem s a manufakturás csokiüzem is alapanyagra és vásárlóra vár. Így fő termékünkkel, a fűszerpaprikával több formában is találkozhat a Bio Berta terméket vásárló, például mint fűszerpaprika-őrlemény, fűszerpaprika-krém, chilis étcsokoládé, csípős paprikamagolaj.
A Terülj, terülj, bioasztalkák, Magyarország! missziónk immár több mint 160 termékkel van szolgálatban. A hazai piac nagy felhasználói szegmense természetesen évről évre nő, jelenleg a 22 szereplős kozmetikai terméket gyártótól a színestészta-iparig terjedően.
A hazai piacon kívülre az EU-ban 11 ország 29 vevőjének, valamint Svájcba és az USA-ba is szállítunk. A hazai és külföldi forgalom aránya 2000-ben még 0 : 100 volt, 2012-ben ez az arány már 44: 56.
Cégünk gyártókapacitásai alapján minimum kétszeres nagyságrendet kódolnak, hozzáadottérték- növeléssel szintén minimum kétszeres potencia kalkulálható saját termékalapból.
Kereskedelembővítésben 50%-os bővülést szerkezetváltozás nélkül abszolválhatunk.
Növekedést elsősorban a menedzsment bővítésével lehetne elérni. Földrajzi előny, hogy
Fajsz a Duna partján fekszik, hátrány viszont, hogy vasút és gyorsforgalmi közút nincs a hatósugarunkban.
 
Termék:  Bioélelmiszereket állítunk elő. Magas életminőségű régiókban ezek élelmiszereken belüli aránya jóval 1% feletti, hazánkban ez sajnos még 1% alatti. Amikor kezdtünk, még nyomokban sem volt bioélelmiszer. Abszolút nem tömegélelmiszer-igény kielégítése a célunk, hanem az életminőség javulásában mutatkozó korlátokat feszegetnénk, bontogatnánk inkább.
Így 2000 óta tudatosan formáltuk stratégiánkat a funkcionális bioélelmiszer-kutatás, fejlesztés, előállítás irányába. Kerestük a meghatározó egészségproblémákat (keringési betegségek, rák, allergia, cukorbetegség), s a kezelésüket, megelőzésüket segítő növényi hatóanyagok mentén építettük élelmiszer-előállító programunkat. Így vált ismertté már 2002-től a Bio Berta Homoktövis, mint a gyulladásos-daganatos betegségeket leghatékonyabban kezelni képes élelmiszer, a Bio Berta csicsókás termékek ugyancsak jó szolgálatot tesznek a cukorbeteg emberek. Az idén záruló konzorciális projektünk által kifejlesztett termék pedig az allergiás betegségekre nyújt minden eddig ismert terápiánál lényegesen hatékonyabb gyógymódot. Mint az a biotermékek esetében elvárt, a konfekcionáló anyagaink természetes anyagokból készülnek, s a vertikum minden fázisa abszolút környezetbarát, melyet EU Bio, Svájc Bio és USA Bio megfelelésekkel is igazolunk.
 
Területi innováció:   
Történetek:  Családi vállalat lévén, értelemszerűen minden esemény mögött meghatározó a négy családtag szerepe. Igazi hitelesítője programunknak maga a család, azzal a bizalmi és elhivatottsági tőkéjével, amivel a 4-7 éves gyerekek indulástól együtt építették a szülőkkel a történetet,s a cég 20. születésnapján át is vették a stafétabotot. Ugyancsak modellértékű a programhely szülőfalunak, Fajsznak adott tisztelet és hála is az Európában egyedülálló Hangszerfapark telepítéssel, mellyel a cég további specifikumot, hungarikumot adott a település turisztikai értékéhez.
Ezzel a gesztussal, s főként ha erre érdemes művészeti programsort is hitelesítünk, hagyományozunk, további foglalkoztatási, megélhetési potenciált formálunk. A település tökéletes lenyomata a mai magyar vidéknek – évenként 1-2%-kal csökken a lakossága (a nagybirtokok nem foglalkoztatók, magán-, mikro-, kis és középvállalkozás nincs, ezért az elvándorlás, a demográfiai deficit), így a fennmaradás csak a szűk pátrián túl ívelő ötletekkel, azok megvalósításával remélhető. Ha nincs cél, ha nincs élet, ha nincs hagyomány, érték, akkor az éppen még helyben előállított terméknek sincs helyi hasznosítása, azaz a Valóban Felelős Vállalat 5 szempontja egyszer csak nem értelmezhetővé erodálódik.
 
Adatok:   
Nehézségek:  Élettelenedő település nem az életminőség javulásán dolgozik, hanem a megszűnés fájdalommentesítésében. Központosításokkal a falvak visszarendezhetetlenül, menthetetlenül „elfekvő” üzemmódra váltanak. 
Elért előnyök:  A porták újra élő és gazdasági tereppé fejlődtek a biointegrációnk nyomán. Működésünk eredményeképpen Fajsz a magyar élelmiszer-feldolgozó ipart ellátó bázisként ismert. Igaz, 22 év bizonyosságot kivártak, de immár 3 termelő is elmerészkedett terméke (káposzta, vöröshagyma) alapfeldolgozásáig. 
Helyem a "kisvilágban":   
Megvalósítás helye:  Magyarország 
Megvalósítás ideje:  2011 
Vonatkozó honlap:  www.bioberta.hu 
Megoldás megvalósítója:  Dr. Berta Zoltán
alapító cégvezető
bertabio@mail.externet.hu
06-78-462-906