Valóban Felelős Vállalat adatbázis



Vállalat:  Katica Tanya Élményközpont
Cím:  Katica Tanya Élményközpont
A vállalat missziója és víziója:  A Katica Tanya mint turisztikai szolgáltató missziója, hogy a hozzá érkező látogatók ökológiai lábnyoma kisebb legyen, mint ha otthon maradtak vagy máshova mentek volna. 
Szállítás:  Társaságunk beszerzési stratégiája, hogy a lehető legkevesebb beszállítóval lássa el a feladatokat. Ezen törekvéseink eredményeként 13–80 km-es távolságból hetente 3–10 szállítás történik. A távoli beszállítók maximálisan hetente 3 alkalommal, míg a közeliek (13 km) hetente maximum 6 alkalommal szállítanak. Az utóbbi 3 évben a szállítási km-eket sikerült a felére csökkentenünk, részben a szállítmányok összevonásával, részben pedig közelebbi beszállítók beazonosításával. Ez a stratégia néha pénzügyileg előnytelennek bizonyult, de a szállítások összevonásával a pénzügyi hátrány a humánerőforrások hatékonyabb hasznosítása révén megtérül. 
Igazságosság:  A Katica Tanya vezetése hisz a vállalatok közötti racionális verseny pozitív hatásában, azaz abban, hogy a verseny ösztönzően hat a vállalatok teljesítményére.
A versenytársakhoz való hozzáállásunkat mindig a tisztességesség, a tapasztalatcsere és az együttműködés hármas értékrendje jellemzi. Árpolitikánk a látogatók lehetőségeihez mért, és nem az „x éven belüli megtérülést” veszi alapul. Ezen alapelvünk eredménye, hogy vendégeink 80%-a 1 éven belül visszatér.
Arra törekszünk, hogy a hozzánk látogató vendég kisebb környezeti terhelést tegyen, mint ha nem jönne el hozzánk! Azaz a látogatás ökológiai lábnyoma kisebb, mint ha a látogatónk otthon maradt volna, vagy mást csinálna szabadidejében.
Hogyan tudjuk ezt elérni? Négy terület összehangolásával:
1. Kevesebb energiát és természeti erőforrást használunk.
2. Azt, amit elfogyasztunk, megpróbáljuk minél nagyobb mértékben megújuló energiával vagy újrahasznosított anyagból fedezni (napelemek, napkollektorok, fatüzelésű kazán, elektromos autó).
3. Szolgáltatásaink nulla energiaszükségletre törekednek, vagy ha energiát, illetve természeti erőforrást igényelnek, akkor azok forrása a lehető legtöbb esetben megújuló energiaforrás legyen.
4. Száműzzük az egészségtelennek tartott termékeket és a felesleges csomagolóanyagokat.
A Katica Tanya Élményközpont elkötelezett híve a fenntartható fejlődés gondolatának, a környezettudatos magatartásnak és az ökológiai lábnyom minimalizálásának, illetve ezek mindennemű, a hétköznapi gyakorlatban használható módjának.
Hisszük, hogy a tömegekhez több csatornán eljuttatott üzenet előbb-utóbb célba ér. Ki nem mondott célunk, hogy az évente hozzánk látogató 63 ezer vendéget pozitívan befolyásoljuk a környezettudatos magatartás és a fenntarthatóság alapelveinek követésére.
A Katica Tanya szolgáltatási sajátosságai miatt komoly rugalmasságot vár el a munkavállalóitól, amelyet hasonlóan rugalmas juttatási rendszerrel is ellentételez. A 6-6 hónapos munkaidőkeretben való munkavégzés, az azon belüli rugalmas munkaidő (azaz a látogatók száma és a munkaidő szoros korrelációja), az évi 8-10 napos tréning, a munkatársak hozzáférése a társaság eszközeihez mind-mind azt a célt szolgálja, hogy a munkakörülmények meghaladják a szokásos mértékű juttatási csomagot. Mi hisszük, hogy csupán a monetáris jutalmazás nem elegendő a hosszú távú lojalitás kialakításához. A fluktuáció 20%-os (ez a relatíve magas szám az alkalmazottak alacsony létszámának köszönhető, ami 15 fő).
Munkaügyi perünk a társaság fennállása óta nem volt. 
Ökonomizmus:  Társaságunk fejlesztési stratégiája erre a legjobb válasz:
• Minden fejlesztésünket alárendeljük a fenntartható fejlődés alapelveinek és az ökológiai lábnyom minimalizálásának.
• Csak olyan fejlesztést valósítunk meg, amely nem használ energiát, vagy ha használ, azt mi megújuló forrásból fedezzük.
• Arra törekszünk, hogy a hozzánk látogató vendég kisebb környezeti terhelést tegyen, mint ha nem jönne el hozzánk!
Ezen stratégia végrehajtása számos, első látásra „irracionális” döntést hordoz: a boltunk és az éttermünk választéka mellőzi az egészségtelen termékeket (pl. chips, kólák), számos magas hozamú, ám komoly környezeti hatással járó attrakciót nem használunk (pl. benzines gokart, elektromos játékok).
Számos olyan intézkedést vezettünk be, amely „gazdaságtalan”, de mind a fenntartható gondolkodást, annak népszerűsítését szolgálja. Például húsvéttól vezetjük be a „Fizess hulladékkal” akciónkat, amelynek keretében látogatóink a belépőjegyük egy részét hulladékkal (PET, aludoboz, papír) tudják „fizetni”, amelyet mi a piaci ár felett számítunk be, ezzel is motiválva vendégeinket a „hulladéktudatos” magatartás kialakítására és fenntartására. 
Méret:  Társaságunk 2002-től foglalkozik turisztikai szolgáltatásokkal. Alkalmazottaink létszáma a 2002-es indulástól számítva 2-ről 15 főre növekedett. Árbevételünk és látogatóink létszáma az utóbbi 4 évben megduplázódott.
Vendégéjszaka tekintetében a Dél-Dunántúl régió 17–20. helyén vagyunk (pl. Harkánnyal és Péccsel egy mezőnyben), tavaly 11 500 vendégéjszakát realizáltunk. Az optimális méret véleményünk szerint az optimális célok meglététől függ, azaz ha vannak jó célok, amelyek az értékrend mellett haladnak, akkor az optimális méret is folyamatosan módosul. Növekedési stratégiánk a folyamatos fejlesztés, azaz az összes profit visszaforgatása vállalkozásunkba a meghatározott fejlesztési stratégia mentén.
Társaságunk profitábilisan működik, országos vonzerővel rendelkezünk. 
Termék: 
Területi innováció: 
Történetek:  Társaságunk 1997-ben alakult. Turisztikai szolgáltatásokkal 2002 óta foglalkozunk, amikor nekifogtunk a Katica Tanya kialakításának. A Katica Tanya projekttel célunk az urbanizálódó, fogyasztásorientált világunk polgárait visszacsábítani a természetbe, hogy érezzék a fű selymességét, hallják a madarak hangját és aktívan töltsék szabadidejüket. Az első turistaszállót követték az istállók, a különböző játékok, a tavunk, a lovagvárunk, az étterem és minden évben valami újdonság. Mára a Katica Tanya egy 10 hektáros Élményközpont, amely többtucatnyi kül- és beltéri játszóalkalmatossággal és több mint 4000 m2-nyi épülettel rendelkezik. A fejlesztéseinket alárendeljük a fenntartható fejlődés alapelveinek: csak olyan attrakciót fejlesztünk, amely nem fogyaszt energiát, ha mégis, akkor azt a saját magunk által előállított megújuló forrásból fedezzük. Stratégia célunk, hogy a hozzánk látogató ökológiai lábnyoma kisebb legyen, mint ha otthon maradt vagy máshova ment volna. Számunkra a pénz egy eszköz és nem cél, azaz a pénz az alkotás eszköze. 
Adatok: 
Nehézségek: 
Elért előnyök: 
Helyem a "kisvilágban":  Hiszünk a fontolva haladás és az egészséges kockázatvállalás megfelelő keverékében. Számos fejlesztési ötletünk vár megvalósításra. Szeretnénk felépíteni egy olyan hotelt, amely amellett, hogy zeró energiaszintű – azaz összes energiaszükségletét megújuló forrásokból fedezi –, mintegy kétharmaddal kevesebb energiát fogyaszt, mint egy hasonló méretű és kategóriájú hotel. A kW/m2 mutatója nagyon közel van a passzívházak mutatójához. Emellett számos további ötletünk is van, amelyekkel valódi élményt tudunk nyújtani, és a termékek ökológiai lábnyoma is közel nulla. 
Megvalósítás helye:  Magyarország 
Megvalósítás ideje:  1997 
Vonatkozó honlap:  www.katicatanya.hu 
Megoldás megvalósítója:  Handó János
Ügyvezető igazgató
Hando.janos@katicatanya.hu
+36 30 9476 572